Sinds 15 maart 2020 is MINDCARE ISO-gecertificeerd.
Kwaliteit van zorg is natuurlijk altijd al het belangrijkste geweest, maar de ISO betekent meer.
In het begin waren we wat ambivalent over deze kwaliteitstoetsing, en soms nog wel.
En tegelijk zijn we ‘m ook gaan waarderen.
Door de ISO – of een ander kwaliteitskeurmerk – wordt je gedwongen elk jaar grondig al je processen door te nemen en deze te verantwoorden tegenover een niet belanghebbende ander.
Eigenlijk is dat ook best wel leuk 🙂
De ISO meet niet zozeer de kwaliteit van zorg inhoudelijk. In die zin: het meet niet het resultaat van de hulpverlening, waar het ons toch allemaal om te doen is.
Het gaat wel over alle processen die bijdragen aan het behalen van dit resultaat.
Belangrijke onderdelen zijn cliënttevredenheid en net zo belangrijk medewerkerstevredenheid. Ook effectiviteit, opleiding, signaleren van risico’s en het werken aan structurele verbeteringen komen aan de orde.
Het helpt dus om een gezonde organisatie te zijn en te blijven.
Ook al is het best wat papier werk en tijd die we niet direct aan cliënten besteden, zijn we ook blij en trots om op deze manier aan MINDCARE en de ondersteuning van onze cliëntenzorg te werken.
Onze uitdaging is om dit denkwerk geen papieren documenten te laten, maar direct te verbinden met het hart op de werkvloer.
Live what you preach is mijn motto. Juist in deze analyses en plannen komt dit het meest tot leven.